Miliția Județului Vrancea ca poliție politică

în ultimul deceniu al regimului comunist

 

                                                                           arhivist Bogdan Constantin Dogaru

 

 

            Alături de Securitate, Miliția Județului Vrancea s-a implicat în mod activ în acțiunile represive ale regimului comunist din România. Ultimul deceniu al regimului comunist este cel mai interesant de studiat din perspectiva cadrelor care au lucrat în Miliția din Vrancea și au fost implicate în activități de poliție politică deoarece acele persoane au ocupat ulterior funcții extrem de importante în Inspectoratul de Poliție al Județului Vrancea dar și în cadrul Serviciului de Informații și Protecție Internă Vrancea (celebrul serviciu secret al M.A.I. „Doi Ș`un Sfert”).

            Latura penală represivă a Miliției a constat în întocmirea unor dosare penale pentru: avort și complicitate la avort (femei, moașe, asistente medicale, medici); sacrificarea ilegală a animalelor, speculă, deținere ilegală de valută, aur și pietre prețioase.

            Avortul era considerat infracțiune fiind incriminat de art. 185-188 din Codul Penal al R.S.R. (republicat în Buletinul Oficial al R.S.R., partea I, nr. 55-56 din 23 aprilie 1973).

            Sugestivă este informarea din 1 iulie 1983 trimisă de comandantul Miliției Județului Vrancea, colonelul Gheorghiță Teodor către Comitetul Județean Vrancea al P.C.R. Documentul începe cu prezentarea pe scurt a acțiunilor de propagandă ale organelor de miliție pe linia combaterii avorturilor care erau considerate ilegale de către legislația comunistă:

„Pentru aplicarea hotărârii Comitetului Politic Executiv al CC al PCR din aprilie 1983, cu privire la evoluția populației și a principalelor fenomene demografice, conform planului de măsuri aprobat de dumneavoastră împreună cu Direcția Sanitară Vrancea, am executat acțiuni de popularizare și pregătire antiinfracțională a populației pe linia prevenirii și combaterii avorturilor ilegale în următoarele unități: Întreprinderea de Confecții, F.L.P. Focșani, Fabrica de Tricotaje, Fabrica de bumbac cardat, Cooperativa Prestarea, Fabrica de Tricotaje Panciu, C.P.L. Focșani, I.S.H. Focșani, I.C.S.M.A.-A.P. Focșani”.

Șeful Miliției Vrancea a continuat apoi cu expunerea măsurilor concrete luate împotriva personelor implicate în săvârșirea avorturilor:

„De asemeni, pe timp de noapte și de zi, după terminarea programului, am efectuat controale la spitalele orășenești și din municipiu pe linia modului de păstrare a instrumentelor folosite la efectuarea chiuretajului uterin, luând măsuri ca acestea să fie folosite numai în cazurile prevăzute de lege.

Au fost instruite toate sursele de informare pentru a sesiza aspecte de întreruperi ilegale de sarcină.

Au fost depistate ca autoare ale întreruperilor ilegale de sarcină, în scopul obținerii de foloase materiale, următoarele femei:

1) M. D. din Focșani, fostă dactilografă la Judecătoria Focșani, a provocat ilegal avort la un număr de 4 femei, în schimbul unor sume de bani, cuprinse între 1.000 – 1.500 lei.

2) C. I. din Focșani, soția unui ofițer de aviație, fără ocupație, a provocat avort prin sondaj uterin numitei G. M., în schimbul sumei de 500 lei.

3) B. M. din Focșani, muncitoare la F.L.P. a provocat avort la un număr de 6 femei, în schimbul unor sume de bani cuprinse între 200 – 500 de lei.

4) A. M., muncitoare la Fabrica de tricotaje, a provocat avort la un număr de 9 femei, majoritatea colege de serviciu.

5) T. I., soră medicală la Spitalul Județean Vrancea – maternitate – a provocat surorii sale B. E.

6) M. V., membră CAP în comuna Milcovul, a provocat avort la un număr de 5 femei în schimbul unor sume de bani cuprinse între 200 – 500 de lei.

7) I. T., muncitoare la I.C. Focșani a întrerupt ilegal sarcina numitei O. V. pentru suma de 1.000 lei.

8) C. M. din Focșani, fără ocupație, elevă (în) clasa a XII-a la Liceul Economic – seral – a întrerupt ilegal sarcina la un număr de 3 femei, din care la una în vârstă de 16 ani.

9) G. L. din Focșani, fără ocupație, fostă asistentă medicală, a întrerupt ilegal sarcina la un număr de 5 femei, în schimbul unor sume de bani.

10) I. E. din Focșani, pensionară, fostă soră medicală, a întrerupt ilegal sarcina la un număr de 5 femei.

11) R. E. din Focșani, om al muncii la Întreprinderea de vase emailate Focșani, i-a provocat avort numitei C. C., colegă de serviciu.

12) G. T. din Focșani, casnică, a provocat avort la un număr de 11 femei, în schimbul unor sume de bani, între 500 – 1.000 lei.

Ca urmare a acestor măsuri, natalitatea pe trimestrul II/1983, a crescut de la 12,7% în trimestrul I/1983, la 16%.

De asemeni, au fost depistate un număr de 25 femei gravide care au fost înregistrate la circumscripțiile medicale și sunt urmărite până la naștere.

Acționăm în continuare împreună cu medicii ginecologi, pentru a efectua în unitățile economice pregătirea anti-infracțională și sanitară a populației[1]”.

Avorturile erau interzise cu desăvârșire chiar și în cazul minorelor fapt ce provoca traume fizice și psihice inclusiv elevelor însărcinate. Același comandant al Miliției Județului Vrancea trimitea la 22 octombrie 1987 forului conducător al P.C.R. Vrancea informarea cu nr. 571 în care se consemnau următoarele:

„În ziua de 21 octombrie 1987 am fost sesizați despre faptul că eleva G. O. din clasa a X-a la Școala Generală Jariștea nu mai merge la școală de circa 5 zile, deoarece i s-a provocat un avort. Trecând la verificare am constatat că G. O. se află la domiciliu cu starea sănătății alterată. Fiind internată în Spitalul Județean Vrancea, secția ginecologie, s-a constatat că prezintă urme ale unei sarcini oprită din evoluție recent.

Cercetările efectuate au stabilit că eleva G. O. a întreținut relații sexuale cu un tânăr din comuna Jariștea, care-i este și rudă apropiată, rămânând însărcinată. Aflând despre aceasta, mama sa a dus-o în Focșani la o soră a sa pe nume L. A., rugând-o să rezolve problema. L. A. a discutat situația în care se află nepoata sa cu C. T. din Focșani, muncitoare la Școala (de) surdo-muți care i-a spus că îl cunoaște pe numitul Baniță Costică din comuna Țifești, fost cadru medical, actualmente pensionar care provoacă avorturi. După o zi i-a comunicat că a luat legătura cu acesta și a fost de acord, pretinzând suma de 4.500 lei.

Cu ocazia percheziției care s-a făcut la B. C. s-au găsit mai multe pense de col și pense hemostatice pe care le folosea la provocarea de avorturi fără să mai lase urme.

Avortul s-a comis în noaptea de 16/17 octombrie 1987, orele 3,00 la locuința lui Baniță Costică care a primit suma de 3.000 lei, iar diferența de 1.500 lei și-a oprit-o C. T. ca intermediară.

Autorul Baniță Costică a lucrat ca oficiant sanitar în comuna Țifești, iar din anul 1984 este pensionat pe caz de boală. Autorul și complicele sale au fost reținuți pentru definitivarea cercetărilor[2]”.

Implementarea legislației represive comuniste a determinat ca avorturile să aibă loc în secret, în condiții improprii, deseori în lipsa personalului și instrumentarului medical adecvat sau cu instrumentar care nu era sterilizat corespunzător având uneori ca rezultat decesul femeilor sau răspândirea unor boli grave.

Articolele 185-188 din Codul Penal comunist privind întreruperile ilegale de sarcină au fost abrogate prin Decretul-Lege nr. 1 din 26 decembrie 1989 (publicat în Monitorul Oficial al României nr. 4/27 decembrie 1989) după ce timp de mai bine de mai bine de două decenii provocaseră drame imense, atât fizice cât și psihice, în special femeilor.

Intens supravegheați și controlați de organele de miliție erau și cei care dețineau, chipurile ilegal, diverse sume în valută și diverse cantități de metale prețioase, în special aur. La 25 iulie 1983 conducerea Miliției Județului Vrancea raporta Comitetului Județean Vrancea al P.C.R. că în urma datelor „primite de la rețeaua informativă” rezulta faptul că numitul Bornaz Nicolae din Focșani, meseriaș particular autorizat să confecționeze și să vândă articole de artizanat pentru litoral, intra deseori în relații cu turiștii străini și vindea acestora diverse articole pe valută. În urma exploatării informațiilor primite de la rețeaua informativă a Miliției Economice s-a stabilit că Bornaz Nicolae convenise cu turiștii străini să depună sume în valută în contul său personal deschis la Banca Română de Comerț Exterior în schimbul unor bunuri și servicii prestate, acesta reușind să acumuleze pe această cale suma de 1.000 de mărci vest-germane. De asemenea, Bornaz Nicolae investise sume importante de bani atât prin cumpărarea de bijuterii din aur cât și prin procurarea de obiecte de proveniență străină, respeciv 6 minicalculatoare, ceasuri electronice, o combină muzicală J.C.V., 100 de perechi de ciorapi de damă, 4 kg de cafea boabe precum și alte bunuri a căror valoare totală depășea suma de 100.000 de lei. La perchezițiile efectuate au fost găsite și 5 haine de damă confecționate din nutrii valorând peste 80.000 de lei. Multe din aceste bunuri (în valoare de peste 50.000 de lei) fuseseră achiziționate chiar în vara anului 1983 fiind găsite într-un imobil din Municipiul Constanța unde soții Bornaz locuiau temporar. De asemenea, a fost ridicată o cantitate de 0,700 kg de bijuterii din aur.

Cercetările efectuate de milițieni au fost extinse și asupra fratelui său, Bornaz Ionel din comuna Urechești, județul Vrancea la care s-au găsit 1.400 de mărci vest-germane care aparțineau lui Bornaz Nicolae și proveneau din operațiuni interzise cu mijloace de plată străine.

Împotriva lui Bornaz Nicolae s-a dispus începerea urmăririi penale pentru săvârșirea infracțiunilor de efectuare de operațiuni interzise cu mijloace de plată străine și deținere ilegală de aur, acuzatul fiind cercetat în stare de arest. Totodată șefii milițienilor au dispus continuarea cercetărilor deoarece existau informații că acesta ar mai dispune de însemnate cantități de aur și valută pe care le-ar fi ascuns[3]. Planșele fotografice cu obiectele din aur și alte bunuri confiscate de la inculpat au fost realizate de maiorul Boțoc Adrian de la Biroul Criminalistic din cadrul Inspectoratului Județean Vrancea al Ministerului de Interne[4].



Astfel, la 3 decembrie 1983, conducerea Miliției Județului Vrancea raporta forului diriguitor județean al P.C.R. că în urma cercetărilor întreprinse asupra unui „grup de infractori” care activa pe linia traficului și deținerii ilegale de aur și valută fusese prinsă numita Hamcho Nadia, fostă Stanciu, căsătorită cu cetățeanul sirian Hamcho Imad care cumpărase de la un cetățean străin suma de 275 dolari pentru psihologul Goglează Iordache. Sus-numita a fost reținută iar Procuratura Locală Focșani a dispus arestarea preventivă. Tot în această cauză a fost depistată și Istan Milica în vârstă de 52 ani, pensionată pe caz de boală, domiciliată în Focșani pe strada Constructorului care primise de la un cetățean străin circa 150 gr bijuterii din aur pe care le-a revândut unor oameni ai muncii din cadrul mai multor unități socialiste, I.F.L.P. Focșani, Întreprinderea de Tricotaje Focșani și Complexul Comercial BIG. La Întreprinderea de Tricoteje le revânduse prin intermediul muncitoarelor Bogdan Maria și Răduță Catrina. Împotriva celor 3 traficante organele de miliție au dispus „începerea urmăririi penale și cercetarea în stare de arest”.

În cadrul aceleiași acțiuni a Miliției Vrancea mai fusese depistat și un electromecanic de la Direcția Județeană de Poștă și Telecomunicații Vrancea, Vlad Constantin, membru PCR domiciliat în Focșani pe strada Lupeni care cumpărase circa 100 gr bijuterii din aur de la un cetățean costarican, student la Institutul Mecanic Naval din Galați. Respectivele bijuterii au fost revândute ulterior unor persoane care lucrau în cadrul I.F.P.L. Focșani. Împotriva lui Vlad Constantin milițienii au dispus reținerea, începerea urmăririi penale și au propus arestarea preventivă, măsură încuviințată de Procuratura Locală Focșani.

O mare cantitate de bijuterii, provenite de la „traficanții” menționați mai sus fusese cumpărată de către directorul Spitalului Orășenesc Panciu, Băleanu Eugen și de soția acestuia Băleanu Angela, medic ginecolog la același spital. Drept urmare, la data de 28 noiembrie 1983 milițienii au efectuat o percheziție domiciliară la locuința celor doi doctori fiind depistată o cantitate de 120 gr de bijuterii: o brățară, verighete, inele, cruciulițe, lănțișoare cu medalioane. Totodată în locuința cadrelor medicale fusese găsită și suma de 43.000 de lei în bancnote de 100 de lei. Aurul descoperit în urma percheziției nu era însă cel cumpărat de la grupul de „traficanți” menționat anterior. Cei doi medici au declarat în primă fază ca mai au o cantitate de bijuterii dată spre păstrare unei rude din București dar ulterior, fiind conduși la sediul Miliției pentru investigații amănunțite, au recunoscut că în toamna anului 1982 cumpăraseră de la un asistent medical de la Secția de Reumatologie a Spitalului Județean Focșani, Popescu Nicolae, două brățări și un lănțișor de aur pentru care plătiseră suma de 110.000 lei iar aceste bijuterii le-au dat spre păstrare profesoarei Gheorghiu Antigona de la Liceul Panciu. În urma percheziției efectuate la domiciliul cadrului didactic din Panciu s-au găsit cele două brățări de aur care cântăreau 78,5 gr și un lănțișor de aur de 45 gr, în total 123,5 gr aur.

Popescu Nicolae a declarat în timpul cercetărilor că lănțișorul îl procurase de la Lepădatu George, lucrător la IPRALCOOP Focșani care la rândul său îl achiziționase de la Blaga Nicolae (aflat deja în stare de arest pentru trafic de metale prețioase) iar cele două brățări le cumpărase de la Peltichi Cornel, șef de depozit la ICSMA-AP Focșani. Bijuteriile, care fusesese cumpărate cu un preț de 800 de lei pe gram și apoi revândute cu 900 de lei, respectiv 1.000 de lei pe gram, au fost ridicate în vederea confiscării iar împotriva „traficanților” s-a dispus începerea urmăririi penale pentru comiterea infracțiunii de operațiuni interzise cu metale prețioase prevăzută de Decretul 244/1978 și art. 37 din Decretul 210/1960.

Deoarece din declarațiile soților Băleanu și din probele administrate rezulta că numai pentru o parte din bijuteriile depistate și confiscate aceștia puteau fi considerați cumpărători de bună credință, Miliția a decis să aprofundeze cercetările urmând a da „soluția legală împreună cu organul de procuratură”. Totodată conducerea Miliției Vrancea solicita Comitetului Județean Vrancea al P.C.R. să ia măsuri statutare împotriva celor doi medici din Panciu care erau membri P.C.R. deoarece activitatea lor de cumpărare și depozitare de bijuterii „depășea cu mult normele de comportare în societate[5]”.

De regulă de problema posesorilor și „traficanților” de valută, metale și pietre prețioase se ocupa Serviciul Miliției Economice din cadrul Miliției Județului Vrancea. Uneori însă aceste activități considerate „infracțiuni” de legislația penală comunistă erau depistate și de alte structuri represive ale Miliției, inclusiv de cele care supravegheau transportul C.F.R.  De exemplu, la 29 octombrie 1983, șeful Miliției Vrancea, colonelul Gheorghiță Teodor informa conducerea județeană de Partid că timp de 4 zile milițienii, împreună cu organele de control din Regionala C.F.R. Galați făcuseră verificări ale pasagerilor de pe trenurile de călători și în stațiile C.F.R. de pe raza județelor Vrancea și Bacău. Între persoanele depistate care comiseseră „diferite fapte infracționale” se număra și Pândar Vasile, subinginer la Secția Drumuri și Poduri din Moinești, domiciliat în Focșani, județul Vrancea asupra căruia s-au găsit 30 lănțișoare din aur iar cu ocazia verificărilor ulterioare s-au mai ridicat de la acesta, în vederea confiscării, alte 14 lănțișoare, 3 verighete, 2 brățări și o pereche de cercei din aur „făcându-se vinovat de deținere ilegală, nedeclarare și efectuare de operații interzise cu metale prețioase conform prevederilor Decretului nr. 244/1978[6]”.

Nu doar cetățenii români, care se ocupau cu comercializarea sau achiziționarea de valută și metale prețioase sau alte bunuri care erau la mare căutare în țară, erau ținuți sub observație de către milițieni ci și cetățenii străini care se aflau temporar pe raza județului Vrancea, și în special polonezii. La 30 septembrie 1988, comandantul Miliției Vrancea, locotenent-colonelul Nicolae Ciupercă raporta conducerii județene a P.C.R. că în ziua de 29 septembrie 1988 desfășurase o acțiune pe Drumul Național E 85 „pentru prevenirea și combaterea actelor de speculă cu bunuri de proveniență străină, a traficului de metale prețioase și valută de către cetățenii polonezi aflați în diferite locuri de parcare pe teritoriul județului nostru cât și a cetățenilor români cunoscuți ca speculanți și bijnițari”. În urma raziei au fost depistați 16 cetățeni polonezi care oferiseră spre vânzare unui număr de 25 de cetățeni români bunuri de proveniență străină: țigări, cafea, produse cosmetice, băuturi alcoolice (whisky), blugi, valută. De la cei 16 cetățeni polonezi organele de miliție au ridicat în vederea confiscării: 483 de dolari americani, 793 ruble, 600 forinți, suma de 17.460 de lei și diverse produse în valoare de peste 45.000 de lei. Cetățenii români au fost la rândul lor sancționați contravențional conform Legii 3/1972 și avertizați, confiscându-li-se totodată bunuri în valoare de peste 12.000 de lei[7].

Miliția Județului Vrancea a desfășurat și o importantă activitate informativ-operativă de supraveghere a societății care implica acțiuni vădite de poliție politică. Un prim aspect care ne reține atenția este implicarea în activitatea de eliberare a pașapoartelor pentru cei care doreau să călătorească în străinătate. Serviciul de Pașapoarte al Județului Vrancea era o structură independentă care nu era subordonată conducerii Securității sau Miliției Vrancea ci direct șefului Inspectoratului Județean Vrancea al Ministerului de Interne (o unitate mamut care îngloba sub comandă unică instituțiile represive). Colaborarea dintre Miliție și Serviciul de Pașapoarte avea la baza o serie de reguli stabilite prin Instrucțiunile Ministerului de Interne nr. 001250 din 20.12.1977 pentru aplicarea prevederilor actelor normative care reglementează activitatea în materie de pașapoarte, vize și cetățenie. Secțiunea a III-a a acestor Instrucțiuni (art. 15-17) se referea la sarcinile pe care le aveau milițienii care trebuiau să efectueze o serie de verificări la domiciliu, la cererea formațiunii de pașapoarte, asupra persoanelor care doreau să călătorească în țările nesocialiste, în Jugoslavia sau Cuba. Persoanele care făceau parte din nomenclatura C.C. al P.C.R., sau îndeplineau funcții de conducere în domeniul economic, științific sau al cercetării, cele care lucrau la invenții deosebite precum și  toți cei care aveau acces la documente strict secrete de importanță deosebită erau exceptate de la verificarea Miliției Vrancea, investigarea situației lor căzând în sarcina exclusivă a organelor de Securitate.

            Pentru toate celelalte persoane verificările la domiciliu se făceau de către Miliție care trebuia să stabilească: dacă solicitanții de pașapoarte și vize întrețin legături cu cetățenii străini sau elemente suspecte care intenționau să treacă fraudulos frontiera de stat; dacă aveau o comportare necorespunzătoare în familie și societate; dacă duceau o viață parazitară; dacă erau despărțiți în fapt ori mai fuseseră căsătoriți și aveau copii din alte căsătorii sau din afara căsătoriei și erau obligați la plata pensiei de întreținere; dacă aveau preocupări de a rămâne ilegal în străinătate; dacă aveau rude în străinătate care au refuzat să se mai înapoieze în țară ori au plecat fraudulos din R.S. România; dacă se preocupau cu contrabanda sau comercializau obiecte aduse din străinătate și erau cunoscuți că efectuează operațiuni interzise cu valută, dacă au avut o comportare necorespunzătoare cu ocazia altor deplasări în străinătate sau au încălcat regimul vamal-valutar; dacă aveau debite față de o organizație socialistă sau față de o persoană fizică iar prin plecarea în străinătate încearcau să se sustragă de la plata lor; orice alte date care ar fi condus la cunoașterea cât mai completă a persoanelor în cauză.

            Ulterior, rezultatele verificărilor erau consemnate într-un formular de la anexa nr. 3 care era restituit formațiunii de pașapoarte de la care se primise inițial. Dacă organul de miliție formula obiecțiuni asupra plecării în străinătate, acestea urmau a fi motivate și semnate de șeful ierarhic[8].

            Pentru plecările temporare în interes personal în țările nesocialiste, în Jugoslavia și Cuba, formațiunile de pașapoarte aveau obligația de a comunica în scris organelor de securitate și miliție de la care s-au cerut verificări, aprobările date, în termen de 48 de ore de la luarea hotărârii. Toate persoanele care primeau aprobarea de a călători temporar în străinătate rămâneau în continuare în atenția organelor de securitate și miliție până la plecarea din țară[9].

            Verificările securiștilor și milițienilor erau valabile timp de 6 luni, cele efectuate pentru aprobarea deplasării într-o țară nesocialistă fiind valabile pentru oricare altă țară nesocialistă sau socialistă iar verificarea pentru o țară socialistă era valabilă și pentru celelalte țări socialiste, cu excepția Jugoslaviei și Cubei. Verificările asupra persoanelor care călătoreau în străinătate de mai multe ori în baza unei vize erau valabile pe întreaga perioadă pentru care fusese acordată viza[10].

            Activitatea de bază a Miliției ca poliție politică era însă axată pe munca de securitate în mediul rural sub controlul și coordonarea Securității Județului Vrancea. Documentul de bază, clasificat strict secret, care reglementa această activitate era Ordinul Ministrului de Interne nr. D/00140 din 1 august 1981 privind organizarea și desfășurarea muncii informativ-operative de securitate în mediul rural. Încă de la art. 1 se preciza că supravegherea informativă a persoanelor, obiectivelor, locurilor și mediilor din localitățile rurale, ce prezintau interes pentru securitatea statului, se realiza de către lucrătorii posturilor de miliție comunale, cu excepția celor date în răspunderea nemijlocită a organelor de securitate și avea drept scop obținerea de informații de primă sesizare cu privire la pregătirea sau comiterea de infracțiuni, fapte ori fenomene de natură să aducă atingere securității statului, precum și cunoașterea temeinică și controlul permanent al situației operative de securitate.

            Controlul Securității Vrancea asupra activității posturilor de miliție din  județ era total deoarece urmărirea informativă și aplicarea măsurilor de securitate împotriva oricăror persoane din localitățile rurale se realiza doar de către ofițerii de securitate. Totuși, lucrătorii posturilor de miliție, puteu fi, de la caz la caz, angrenați la obținerea și verificarea informațiilor sau la realizarea unor măsuri întreprinse în cadrul urmăririi informative sub îndrumarea și controlul ofițerilor de securitate care lucrau la cazurile respective.

            La art. 3 al Ordinului menționat mai sus se specifica că în mediul rural se constituia o rețea informativă specială în problemele de securitate, formată din informatori, colaboratori și rezidenți. Rețeaua informativă era recrutată atât de ofițerii de securitate (în problemele, obiectivele, locurile și mediile în care supravegherea informativă era asigurată nemijlocit de organele de securitate) cât și de lucrătorii posturilor de miliție comunale sub îndrumarea și controlul ofițerilor de Securitate (pentru persoanele obiectivele și locurile a căror supraveghere informativă pe profil de securitate cădea în răspunderea nemijlocită a organelor de miliție). Recrutarea și activitatea cu rețeaua se realiza de către milițieni conform normelor muncii de securitate iar dosarele informatorilor și colaboratorilor respectivi se păstrau de către ofițerii de Securitate care care îndrumau și sprijineau activitatea posturilor de miliție rurale.

            În vederea completării și îmbunătățirii calitative a informațiilor pe profil de securitate, lucrătorii posturilor de miliție se puteau folosi și de sursele recrutate pentru nevoile muncii de miliție care urmau să fie instruite special pentru acest scop. Folosirea surselor de miliție în munca de securitate trebuia să se facă doar după o selecție prealabilă și o pregătire adecvată care urma a se realiza cu sprijinul ofițerilor de securitate.

            Foarte interesantă era prevederea de la art. 5 în care se sublinia că pentru asigurarea contactării cu operativitate a rețelei informative din mediul rural aflată în legătura nemijlocită a ofițerilor de securitate, precum și pentru transmiterea continuă a informațiilor obținute vor fi recrutați rezidenți și căsuțe poștale din rândul persoanelor care, prin natura preocupărilor (medici, cadre didactice, specialiști, personal silvic și poștal, funcționari ai unor organe județene cu activitate de teren) se deplasau frecvent în centrele de județe, respectiv în comune. Ofițerii Serviciului I Informații Interne din cadrul Securității Vrancea răspundeau de organizarea și desfășurarea muncii de securitate de la posturile de miliție rurale[11].

            În arhiva Securității Vrancea predată la C.N.S.A.S. s-au păstrat destule dosare privind munca informativ-operativă a miliției în mediul rural pe linie de securitate. Periodic se desfășurau ședințe comune organizate de ofițerii de securitate la care participau subofițerii de miliție din mediul rural. O astfel de ședință s-a desfășurat la 23 februarie 1984 făcându-se un bilanț al activității desfășurată pe linia muncii de securitate în mediul rural. La ședință au participat șeful Securității Vrancea Savin Dănilă și ofițeri din cadrul Serviciului I Informații Interne, Serviciului II Contrainformații în Sectoare Economice și de la Biroul III Contraspionaj. După analizele și rapoartele ofițerilor de securitate a venit rândul subofițerilor de miliție din comune să își prezinte fiecare rezultatele. Plutonierul Antohi Miluță a arătat că la Postul de Miliție Fitionești, în urma controlului primit de la reprezentanții Securității Statului în 1983, s-a îmbunătățit calitatea și volumul informațiilor, reușindu-se avertizarea unui element și includerea în tabelul „B” și supravegherea informativă a mai multor persoane. Totodată a scos în evidență faptul că au fost recrutați 5 noi informatori în obiective, locuri și medii și că în 1984 vor fi introduse în rețea alte 5 persoane. Subofițerul s-a angajat ca și pe viitor să militeze pentru sporirea calitativă a muncii de securitate în comuna Fitionești.

            Plutonierul major Coșereanu a evidențiat rezultatele bune de la Postul de Miliție Vulturu dar a scos în evidență faptul că încă se mai obțineau informații fără valoare operativă de la surse. De asemenea a ținut să sublinieze că „ajutorul șefului de post, încadrat direct în Miliție, nu are cunoștințele necesare muncii de securitate și din acest motiv a avut și unele neajunsuri în muncă”.

            Plutonierul Drăgan Vasile a arătat că localul Postului de Miliție Corbița nu este corespunzător apoi a menționat că specificul comunei este că aceasta este compusă din „sate mici și răspândite” ceea ce impune racolarea a noi surse de informare dar aceasta nu s-a putut realiza în anul precedent (1983) când la acel post nu fusese recrutat niciun  informator. Milițianul se recunoștea vinovat de acea stare de lucruri și se angaja ca pe parcursul anului 1984 să recruteze 4 informatori.

            La rândul său, plutonierul major Ginghină s-a asociat părerii exprimate de plutonierul major Coșereanu că lucrătorii de miliție nou încadrați sau proaspăt absolvenți ai școlii de subofițeri de miliție nu aveau cunoștințele necesare muncii de securitate. Totodată a raportat despre preocuparea de a efectua întâlniri cu rețeaua în afara postului de miliție și că era pe cale de a obține o cameră în satul Bătinești pe care să o utilizeze pentru activități concrete de miliție și, sub această acoperire, să efectueze acolo întâlniri cu membrii rețelei pe linie de securitate din localitate.

            Plutonierul Crăciun Gicu, șeful Postului de Miliție Jariștea a propus ca membrii rețelelor din legătura posturilor comunale, cu rezultate bune, să fie remunerați din fondul CIS, cu sprijinul și în prezența ofițerului de securitate. Mai mult, subofițerul a apreciat că rezultatele bune obținute pe linia muncii de prevenire erau urmarea firească a implicării directe a ofițerului în activitatea de verificare și documentare a informațiilor și a propus ca și pe viitor ofițerul de securitate să stea mai mult timp în comună până la epuizarea tuturor problemelor care trebuiau rezolvate.

            Tânărul locotenent de securitate Ardeleanu Simion a criticat aspru pe lucrătorii posturilor de miliție comunale care în loc să informeze organele de securitate despre stările de spirit negative de pe raza localităților rurale  trimiteau respectivele informări la Serviciul de Pază și Ordine din cadrul Miliției Vrancea.

            Locotenent-colonelul Ene Aurel de la Securitatea Vrancea a atenționat pe șefii de posturi asupra faptului că toate verificările solicitate de B.I.D. direct posturilor de miliție trebuiau efectuate cu prioritate, formulând critici severe la adresa celor care întârziaseră astfel de lucrări.

            Locotenent-colonelul Apostol Dumitru a arătat că activitatea posturilor de miliție s-a axat mai mult pe aspecte care țineau de munca de securitate pe linia Serviciului I dar că milițienii s-ar fi preocupat prea puțin de munca de securitate pe linia Biroului III Contraspionaj. În acest sens ofițerul a subliniat necesitatea îmbunătățirii supravegherii informative a diplomaților și străinilor care se deplasau în comune precum și a rudelor persoanelor care în diferite împrejurări au plecat și s-au stabilit în străinătate. De asemenea, a arătat și necesitatea obținerii de informații despre cei care întrețineau relații cu cetățenii străini și în special legăturile studenților străini pe profil antiterorist și de securitate și gardă[12].

            În perioada 3-9 august 1985, șeful Serviciului I din Securitatea Vrancea, colonelul Vâlcu Nicolae, a efectuat un control pe linia Ordinului 00140/1981 la Posturile de Miliție din comunele Jariștea, Bolotești, Țifești, Vidra, Valea Sării și Tulnici. La Jariștea a constatat că Postul de Miliție era încadrat cu 3 subofițeri: sergentul major Plisc Nica, sergentul major Banu Ion și sergentul major Tîrîlă–ultimii doi ajutori de șef de post. Rețeaua informativă pe linie de securitate era formată din 15 informatori iar rețeaua informativă „cu posibilități” din 8 informatori. În problema legionară erau urmărite 32 de elemente. Ca foști membri PNL erau urmărite 14 persoane, foști membri P.N.Ț.–3 persoane, F.C.–3 precum și 3 sectanți. De asemenea erau supravegheate 16 obiective, locuri și medii. Totodată erau supravegheate 18 elemente fără antecedente politice sau penale.

            La Bolotești munca de securitate era făcută tot de 3 milițieni: plutonierul adjunct Păduraru Gheorghe (șef de post) și sergenții majori Răduță Viorel și Macovei Silica. Rețeaua informativă cuprindea în total 16 informatori, 9 informatori „cu posibilități”. Erau urmăriți un număr de 38 legionari și descendenți legionari, 17 foști membri P.N.L., 17 foști membri P.N.Ț., 6 sectanți și 9 persoane fără antecedente politice sau penale. Ofițerul de securitate atrăgea atenția șefului de post ca informatorul „Adam” să fie verificat cu atenție pentru a se stabili dacă a fost atras la secta Martorii lui Iehova.

            În comuna Țifești, plutonierul major Ginghină Gheorghe (șeful postului), plutonierul adj. Potîrniche Marin și sergentul major Sava Traian aveau o rețea informativă compusă din 20 de informatori, 14 „cu posibilități”. Erau luate în lucru 63 de persoane în problema legionară, 12 foști membri și simpatizanți P.N.L. și 18 P.N.Ț. Totodată erau 14 elemente supravegheate, consemnate în tabelul „B” și un număr de 15 obiective, locuri și medii.

            La Postul de Miliție Vidra cei 3 subofițeri, plutonierul Gaman Gheorghe și sergenții majori Moise I. și Berehoi Emil aveau o rețea alcătuită din 21 de informatori din care 12 informatori „cu posibilități”. Ofițerul de securitate care a efectuat controlul a trasat sarcini milițienilor ca profesoara Lăzărică Violeta, semnalată în relații cu cetățeni străini și care, la acea dată, era plecată în județul Constanța, să fie „identificată și semnalată”.

            Doar doi milițieni se ocupau de munca de securitate în mediul rural în comuna Valea Sării, plutonierul Badiu Emil și sergentul major Bâra Ghe. Aceștia dezvoltaseră în localitate o rețea informativă compusă din 8 informatori, 5 informatori „cu posibilități”. La problema legionară erau în supraveghere 20 de persoane, la P.N.L.-16, la P.N.Ț.-5 iar la F.C.-2. În tabelul „B” erau luate în evidență 11 elemente. În urma verificărilor organului de securitate se constataseră unele neajunsuri. Informatorii din legătura lucrătorilor de miliție dădeau doar câte o notă informativă pe lună. Trebuia „să se ia măsuri ca la întâlniri sursele să furnizeze mai multe materiale informative și, în general, să existe continuitate în furnizarea informațiilor”. Totodată s-a dispus ca informatorii „Crișan” și „Dobrescu” pe linie de miliție „să nu mai fie dirijați să furnizeze informații pe linie de securitate. Lucrătorii să se rezume la acoperirea B.L. la informatorii recrutați pe linie de securitate și la cei de la miliție cu posibilități pe linie de securitate dar, în prealabil, aprobați de conducerea organului de securitate”. Rețeaua informativă trebuia completată cu surse din rândul intelectualilor care lucrau în învățământ și sănătate.

            La Tulnici cei 3 milițieni, plutonierul major Șerbănoiu Gheorghe, plutonierul adj. Geabana Gh. și sergentul major Chirilă Ion aveau un număr de 15 elemente încadrate în rețeaua informativă din care 9 „cu posibilități”. Erau urmărite 19 persoane în problema legionară, 3 la P.N.L., 8 la P.N.Ț. și 7 la F.C. Alte 18 elemente erau luate în lucru și menționate în tabelul „B”. Un număr total de 37 obiective, locuri și medii se aflau sub atentă supraveghere[13].

            Dramatic era faptul că printre sursele de informare pe linie de securitate se numărau și mulți elevi din mediul rural. Având în vedere că în satele și comunele județului Vrancea nu existau licee, funcționând doar școli cu 10 clase, vâsta minorilor recrutați era cam de 14-16 ani. De exemplu, șeful Securității Vrancea, colonelul Țambrea Aurel, într-un proces-verbal din 20.10.1987, încheiat în urma controlului efectuat la Postul de Miliție din comuna Nănești, consemna că șeful de post, plutonierul major Feraru Petrică recrutase, în cursul anul 1987, 3 elevi, „Daniel”, „Pascu” și „Fănel”, până la acea dată doar ultimul dând o notă informativă[14].

            Organizarea arhivei privind munca de securitate era detaliată la art. 9 al Ordinului Ministrului de Interne nr. D/00140 din 1 august 1981 privind organizarea și desfășurarea muncii informativ-operative de securitate în mediul rural., fiecare post de miliție comunal urmând să constituie câte un dosar special care trebuia să cuprindă următoarele documente: un tabel cu persoanele cu antecedente politice sau penale reacționare cuprinse în cartoteca generală de securitate care aveau domiciliul stabil pe raza comunei respective; un tabel cu persoanele necunoscute cu antecedente politice ori penale reacționare dar care, prin poziție, activitate, suspiciunile ce le ridică ori legăturile ce le au, erau pretabile la comiterea de infracțiuni ori a altor fapte împotriva securității statului și necesitau a fi supravegheate informativ; un tabel al obiectivelor, locurilor și mediilor unde se puteau produce fapte și fenomene de natură să aducă atingere securității statului și care trebuiau controlate informativ pentru cunoașterea și prevenirea oricăror acțiuni cu caracter ostil. Informațiile obținute în procesul supravegherii informative a persoanelor, obiectivelor și locurilor din răspunderea nemijlocită a lucrătorilor posturilor de miliție comunale, trebuiau păstrate în original, în mape speciale pentru fiecare persoană, obiectiv și loc.

            O altă piesă arhivistică importantă era mapa anexă a fiecărui informator și colaborator de securitate aflat în legătura nemijlocită a lucrătorilor posturilor de miliție, cuprinzând numai numele conspirativ și opisul informațiilor furnizate, cu mențiuni referitoare la modul de exploatare.

            Evidența cetățenilor străini care rămâneau mai mult de 24 de ore pe raza comunelor se ținea într-un registru special al cărui conținut era stabilit de către Direcția a III-a Contraspionaj și Direcția pentru pașapoarte, evidența străinilor și controlul trecerii frontierei[15].

            Periodic arhiva rezultată din munca informativ-operativă desfășurată în mediul rural era inventariată în comun de către ofițerii de securitate și subofițerii de miliție. Astfel, la 7 mai 1985, căpitanul de securitatea Cîndea Petrică și sergentul major Păvăloiu Tomiță de la Postul de Miliție din comuna Mera au încheiat un proces-verbal în care au consemnat unitățile arhivistice existente în urma inventarieii documentelor:

„INSTRUCȚIUNI: îndrumar pe linia evidenței și controlului străinilor nr. 5839 din 1977; instrucțiuni privind aplicarea Legii 25/1969-privind regimul cetățenilor străini în R.S.R.–nr. 20/15.02.1971, ex. 3848; I.P.M.–155–ex. nr. 789/1981;

REGISTRE: pentru evidența străinilor veniți temporar pe raza comunei–nr. 0283 din 1970; registru intrare-ieșire documente secrete pe linie de securitate din 1981–F.N.;

CAIETE PREGĂTIRE DE SECURITATE: NR. 00188/12.08.1981; 015/08.03.1983 – I.J. Vrancea, al doilea fiind caiet de la reciclare – plt. Popa Nicolae; nr. 00217/25.05.1984 – sg. Maj. Păvăloiu Tomiță; nr. 00223/25.05.1984 – control pe linie de securitate.

            Nu s-au găsit alte documente în arhivă[16]”.

            Cei doi care au semnat procesul-verbal de inventariere menționat mai sus aveau să ocupe, după căderea regimului comunist din decembrie 1989, funcții importante în Serviciul Român de Informații și Poliția Română. Căpitanul de securitate Petre Cîndea va ajunge ofițer la Direcția a III-a Contraspionaj în București (1985  - octombrie 1987), Șef de Cabinet al ministrului secretar de stat și șef al D.S.S., generalul Iulian Vlad, șef al Serviciului de Contraspionaj la Securitatea Județului Neamț (ianuarie 1989 – februarie 1990), locțiitor al Șefului Secției Județene Vrancea a S.R.I. (martie 1990 – februarie 1993), Șeful Secției Județene Vrancea a S.R.I. (februarie 1993 – mai 1999), Șef al Direcției Economice a S.R.I. (mai 1999 – 2000) și șef al Corpului de Control al Directorului S.R.I. Radu Timofte (2001 – 2006) trecând în rezervă cu gradul de general de brigadă. Acesta și-a publicat o carte de 120 de pagini cu memoriile sale în anul 2014[17].

            Referitor  la tânărul sergent major de miliție Tomiță Păvăloiu (născut la 23 mai 1963 în comuna Vidra, Raionul Focșani) acesta urmase cursurile școlii de subofițeri de miliție în anii 1982-1984 apoi a fost ajutor de șef de post la Posturile de Miliție din Mera și Dumbrăveni (1984-1988), șef de post la Postul de Miliție/Poliție Pufești (1988-1992). După căderea regimului comunist și-a completat studiile  ajungând ofițer de poliție la Odobești (1992-1993), șef al Poliției Orașului Odobești (1993-1997), ofițer în cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Vrancea-Cercetări Penale (1997-2009). La scut timp după ce a  obținut gradul de comisar șef în 2008, anul următor, în 2009 a fost promovat Inspector Șef Adjunct al Inspectoratului de Poliție al Județului Vrancea, funcție pe care o va deține în perioada 2009-2016 (cu o scurtă perioadă de suspendare în 2010)[18].

            Într-un județ precum Vrancea, cu peste 60% din populație trăind în mediul rural, munca de securitate a fost destul de amplă în sate și comune, în ultimul deceniu al regimului comunist și va trebui analizată în detaliu de către istorici pentru a reda adevărata dimensiune represivă a organelor de miliție.

 

 

             

             



[1] Arhivele Naționale Vrancea, fond Comitetul Județean Vrancea al P.C.R., ds. 9/1983, f. 7-8.

[2] Ibidem, ds. 11/1987, f. 93.

[3] Ibidem, ds. 9/1983, f. 41-42.

[4] Ibidem, p. 43-50.

[5] Arhivele Naționale Vrancea, fond Comitetul Județean Vrancea al P.C.R., ds. 19/1983, f. 258-259.

[6] Ibidem, f. 198.

[7] Arhivele Naționale Vrancea, fond Comitetul Județean Vrancea al P.C.R., ds. 116/1988, f. 283.

[8] Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității (în continuare se va cita C.N.S.A.S.), fond M.I./D.M.R.U., ds. 7929, vol. 161, p. 9 din Instrucțiuni.

[9] Ibidem, p. 10.

[10] Ibidem, p. 11.

[12] Idem, fond Documentar, ds. D 10673, vol. 1, p. 374-377.

[13] Ibidem, ds. D 10673, vol. 2, f. 95-98.

[14] C.N.S.A.S., fond Documentar, ds. D 10671, f. 6.

[15] Idem, fond M.I./D.M.R.U., ds. D 7929, vol. 299, f. 3-4.

[16] Idem, fond Documentar, ds. D. 10673, vol. 2, f. 132.

[17] Petre Cîndea, Destin în alb și negru, Ed. Semne, București, 2014.

[18] Bogdan Constantin Dogaru, Poliția Orașului Odobești. File de istorie, Ed. Terra, Focșani, 2014, p. 126-127. 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

SUSPECȚI DE SPIONAJ ÎN FAVOAREA U.R.S.S. LA I.S.E.H. FOCȘANI - UN RAPORT AL SECURITĂȚII VRANCEA DIN 13 OCTOMBRIE 1982

Controlul P. C. R. asupra unităților Armatei din Jud. Vrancea (1980-1989)